vrijdag 23 oktober 2009

De Boze consument is terug vanwege een TUINBROEK van een logo!

Het vorige bericht is ge-updated en ik plak er meteen een nieuw bericht bij. Ik weet zeker dat ik me de afgelopen maanden groen en beige heb geërgerd, maar waaraan toch allemaal?

O ja! Puur! En eerlijk! Albert Heijn is gestopt met AH Bio en heeft het nu veralgemeniseerd tot PUUR & EERLIJK. Daar is - echt waar - iets voor te zeggen. Hoe kun je anders je fairtrade, biologische en andere duurzame producten onder één noemer brengen? Er bestaat bijvoorbeeld geen EKO-keurmerk voor vis. En fairtrade is nog geen bio. Dus met biologisch alleen kom je er nu niet: dan blijven allerlei sympathieke producten onzichtbaar in de marge liggen, ergens op het onderste schap. Begrijpelijk.
Maar wat een miskleun! Want uit recent onderzoek van de Groningse Universiteit bleek dat de gemiddelde consument alleen voor biologische producten een meerprijs wil betalen! En wel - gemiddeld - 6 % meer. Voor andere duurzame producten had de gemiddelde consument minder over. Dus daar hang je met je goed bedoelde "Puur & Eerlijk"!

Arme Albert Heijn. Geen wonder dat ze de afgelopen weken (nog tot a.s. zondag, grijp je kans!) een gruwelijke 25 % korting op ALLE puur & eerlijk artikelen geven. Een superactie waar ik graag gebruik van heb gemaakt, als goede Nederlander. Maar ook wat treurig. Want het is toch juist die prijsvechterij die leidt tot de duisternissen van veeindustrie, gif, gentech en roofbouw. Als iets goed is, moet je er juist meer geld voor vragen, niet minder! Nu tijdelijk 25% duurder!

U zult zich wel afvragen: de Boze Consument klinkt helemaal niet boos, alleen verdrietig? Hoe is dat mogelijk? Inderdaad! Ik was nog niet aangekomen bij de boosheid. Ik kom nu pas bij het echt verschrikkelijke, bij datgene wat mij schuim op de mondhoeken bezorgde. En dat is de misgeboorte van het design van het "puur en eerlijk" logo. Die kleuren. Dat smerige bijgemengde groen, door gladde reclamemakers waarschijnlijk "ecologisch" gedacht, en dan dat babypoepachtige ongebleekte jutekleurige lichtbruin erbij. GADVER! Ach! Het oude AH bio-logo was zo heerlijk frisgroen, zo lente-achtig! Ik besef nu pas hoezeer ik eraan gehecht was. Hoezeer ik het liefhad. Welke ZAK van een reclameman, die alle ontwikkelingen in de biologische sector sinds 1973 volstrekt heeft genegeerd, is op het idee gekomen om deze TUINBROEK van een logo op mijn melk te zetten?

Ik waardeer Albert Heijn, heus. Vooral nu het minder goed met ze gaat. Ik wil zelfs geloven dat ze dit niet alleen doen om producten die voorheen geen meerprijs kenden in de toekomst met een meerprijs te kunnen verkopen. Maar waarom dat logo? De hele Nederlandse retail vecht zich rot om biologisch te bevrijden van haar laatste restje geitenwol (in Duitsland en de VS is die strijd allang gestreden!), en dan doen jullie DIT. Nee.


1 opmerking:

  1. AH Puur & eerlijk,biologisch, ekologisch, er ligt nu zoveel dat je het bijna niet meer geloofd.
    Ik heb meer en meer mijn twijfels bij de eerlijkheid van AH.
    Een aantal weken geleden keek ik naar de oxidanten in rundergehakt.In de 300 gram en de 1000 gram zat een andere oxidant dan in de 500gram, zo ook degene verpakt als 500gram mager rundergehakt daar zat weer dezelfde oxidant in als de 5000 gram.
    Ik gevraagd hoe dit kon, werd ik gebeld met de mededeling dat het een foutje was in de etiketering en dit allemaal hetzlfde oxidant moest zijn, het ene oxidant de E 301 neem ik wel en de andere E 300 niet.Het moest allemaal de E 301 zijn aldus de meneer van de AH.

    Vandaag voor de tweede keer gekeken,maar er is niets veranderd aan de etiketjes, exact het zelfde nog, wederom gevraagd, hij wist het ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen