vrijdag 23 oktober 2009

Glutenvrije kaas!

Wat kent het leven toch soms mooie verrassingen, net als je dacht dat niets meer puur en eerlijk is. Ik kocht eergisteren bij Aldi, mijn wijnleverancier vanouds, een schapenkaasje voor - ik meen - 1,85 euro, van het merk Pyrénées. Tegenwoordig wordt in de supermarkt zelfs de geitenkaas van koeienmelk gemaakt (feta), net zoals "fruitdrank" tegenwoordig van water en fructosestroop uit maïs wordt gemaakt, dus ik ging naarstig op zoek naar de ingrediënten, overtuigd dat ik daar zoiets zou ontdekken als "bereid met minimaal 3% schapenmelk", wat meestal het percentage is van açaibessen, gojibessen of nonifruit in een açai-, goji- of nonidrink. Wist u trouwens dat E321, butylhydroxytoluol, een veel krachtiger antioxidant is dan vitamine C en E? Dat zit volop in kauwgum, patat en bonbons! En wist u dat antioxidanten een pro-oxidante werking kunnen hebben? En dat vitamine C, E en bètacarotine in sommige gevallen de ontwikkeling van kanker bevorderen?
Terug naar het onderwerp: de kaas blijkt wel degelijk van echte schapenmelk te zijn gemaakt, en inderdaad uit de Pyreneeën te komen! Een superorigineel streekproduct! Op de biologische boerenmarkt bij mij in de buurt, waar ook altijd een schapenmelker staat, kost zo'n kaasje minstens 6 euro! Een verborgen schat dus, zomaar in de Aldi, voor een spotprijs.
En voorzover ik weet bestaat er geen vee-industrie van schapen. Dus ik stel mij voor dat die beestjes heerlijk het hele jaar vers berggras hebben gegraasd. Ik zie witgespikkelde groene bergflanken voor mij, en denk aan het Hooglied: "Uw tanden zijn als een kudde pas geschoren schaapjes, alle zijn tweelingen, geen één ontbreekt!"
Een - zeg maar - zo goed als biologisch kaasje, een streekproduct regelrecht uit de bergen, voor minder dan 2 euro bij de Aldi? Waar AH zonder schroom het grofjuten "Puur & Eerlijk" logo op zou mogen plakken? Wauw, wauw en wauw! Wat geeft het leven toch soms haar verborgen schatten bloot! Wat bestaat er in de wereld toch weinig relatie tussen prijs en kwaliteit!
En die kaas smaakt lekker! Hij is heerlijk.

Of vergis ik me nu en worden die schaapjes wel degelijk doodgemarteld om daar kaas uit te wringen? Er is maar één ding verdacht aan het kaasje, tot nu toe. Ze heeft de kat-test niet doorstaan. Esmeralda, de plaatselijke slettenkat die elke avond even haar nagels komt scherpen aan mijn bank, slokte het eerst kruimeltje gulzig op. Maar het geoffreerde complete driehoekje schapengenot, dat ik haar vervolgens toebedeelde, liet ze voor minstens de helft liggen! Weet zij iets wat ik niet weet?

Nog iets verdachts: onderop de verpakking staat ergens vermeld dat de kaas glutenvrij is. Goed, er zit dus geen tarwe, rogge en haver in deze kaas. Gelukkig. Och, och, die arme fabrikant, die verkoopt gewoon een eerlijke bergkaas van wildgrazende schaapjes, die zit natuurlijk met zijn handen in zijn haar, zonder antioxidanten en soortgelijke "ik kies bewust"-mogelijkheden. Ten einde raad zet hij er maar "glutenvrij" op. Arme, arme! De gruwelijke terreur van de voedingsindustrie! Weg met het nutritionisme!

2 opmerkingen:

  1. Dat schapenkaasje uit de Aldi is inderdaad heerlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien een erg late reactie, maar op veel kaassoorten word er bij het verpakken bloem gestrooid op de transportband om het plakken tegen te gaan.Dit zal bij deze niet het geval zijn en daarom mag er glutenvrij opstaan. Iemand die glutenvrij moet eten, dient alle etiketten te lezen, zelfs deze van producten waar je het niet van snapt.

    BeantwoordenVerwijderen