zondag 22 augustus 2010

OV-chiphaat

Ik wacht nog steeds op antwoord van de NS-directie op mijn dreigement dat ik een auto zal kopen, als ze de invoering van de chipkaart doorzetten en de gewone treinkaartjes, zoals aangekondigd, afschaffen. Omdat ik sinds enkele jaren af en toe 1e-klas rijd, vond ik het logisch dat ik per ommegaande antwoord kreeg dat mijn brief zou worden doorgestuurd naar de directie. In de weken erna rende ik elke dag naar de brievenbus, wachtend op die handgeschreven brief vol excuses voor de domme vergissing en beloften van beterschap, maar nee. Niets tot op heden. Waarom is er nog geen OV-revolutie uitgebroken? Als iemand bereid is de gewapende strijd op te pakken, beloof ik dat ik mee zal vechten in de eerste gelederen. Elke keer als ik door zo'n OV-chippoortje loop ("Lasciate ogni speranza, voi che entrate") voel ik een heftige haat opwellen.
Tot nu toe probeer ik uit alle macht met buskaart en treinkaart te blijven reizen. Als ik gedwongen ben de chip te gebruiken, houd ik die kaart de HELE rit bij me op schoot, om elk risico op een administratieve overtreding uit te sluiten. EN TOCH schat ik dat de OV-MAFFIA mij inmiddels zo'n 20, 30 euro heeft afgeperst, door die paar keer dat ik vergat uit te checken. Ik vrees dat Nederland het ENIGE land wereldwijd is, waar men verplicht wordt om bij het uitstappen, een halte te laat, terwijl men verward de paperassen waarboven men in slaap was gevallen in de aktetas propt, een administratieve handeling te verrichten. Deze belachelijke en totaal onnodige verplichting moet de NS en overige OV-kartels inmiddels miljoenen hebben opgeleverd. Daar komt nog bij dat de kaart - zeker in potentie, maar waarschijnlijk ook de facto - een enorme aantasting van de privacy betekent. En die arme toeristen die in ons land met het openbaar vervoer willen rijden ... Deze kaart getuigt van een flagrante minachting van de NS en andere OV-kartels voor het reisgemak en de financiële autonomie van haar klanten. Wie reiskosten wil declareren voor zijn eigen administratie, heeft bovendien niks meer op papier. Werkelijk, de stoom komt weer uit mijn oren terwijl ik dit schrijf. Ik begrijp niet dat er nog geen rellen zijn uitgebroken over die OV-chip. Ik popel om 's nachts op pad te gaan en met een moker OV-chippoortjes te gaan slopen. Waar is het verzet?


2 opmerkingen:

  1. Update. De NS heeft niks gedaan met mijn klacht. Ik heb een auto gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Olé! Bijna vier jaar later is aangekondigd dat per juli de papieren kaartjes afgeschaft worden. Ook bij mij komt het stoom uit de oren. Ik weiger € 7.50 af te dragen aan een object wiens aanschaf verplicht is om überhaupt mee te mogen doen aan het OV alvorens je zelfs maar een voet in bus of trein hebt gezet. Ik weiger om een euro meer te betalen als je een eenmalige OV-chipkaart wilt kopen omdat er geen andere mogelijkheid meer is. Zoals ik ook weigerde € 0,50 extra te betalen voor een kaartje aan het loket, dat soms echt onvermijdelijk was simpel vanwege het feit dat de automaten nog geen biljetten accepteerde en niemand voor 25,00 € of meer aan losgeld bij zich draagt en je als buitenlandse toerist niet een PINpas hebt maar een VISA creditcard die in Nederland nog nooit overtuigd welkom is geweest. Bovendien vind ik het onbeschaamd om 2,50 € aan administratiekosten te moeten betalen indien je je tegoed op wilt eisen. En nog het allerabsurdst is dat er minimaal 20 € aan tegoed op je kaart moet staan om te kunnen reizen. Komt het dan bij niemand op dat telefoonabonnementen ook per maand afgerekend worden, geheel in overeenstemming met het verbruik? En waarom heeft niemand er aangedacht om een innovatief systeem in gebruik te nemen waarmee moderne vlieghavens al een tijd mee werken: tickets via de mobiele telefoon? Ondanks mijn duurzame bereidwilligheid gebruik ik ook de auto en neem de parkeertarieven op de koop toe.

    BeantwoordenVerwijderen