vrijdag 23 januari 2009

Albert Heijn en de strijd voor diabetes type 2

Sinds ik etiketten lees, heb ik ontdekt wat het geheim is van Albert Heijn huismerk: AH gooit overal suiker in. Suiker is goedkope opvulling. Glucose-fructosestroop vaak, gemaakt van mais. Kost niks, vult lekker op. Voorbeeld: knackebrod. Knackebrod wordt traditioneel gemaakt van roggemeel, water, gist en zout. Verder niks. Dat is dan ook wat er in Wasa knackebrod zit. Maar in het AH-huismerk knackebrod zit er een flinke scheut suiker bij. Het kost niks, dus AH kan zijn huismerk een tikkeltje goedkoper aanbieden en toch meer winst maken. Het mooie is dat mensen een ingebakken voorkeur hebben voor zoetigheid. Ze worden genaaid en vinden het nog lekker ook. Er treedt gewenning op. Je went eraan dat alles kinderzoet smaakt. Je wordt er wel moddervet van, die lege calorieen zonder enige voedingswaarde, je krijgt er hart- en vaatziekten en suikerziekte van, dat wel. Maar het AH-huismerk is een A-merk, toch? Albert Heijn, keihard aan het werk voor Diabetes 2.

3 opmerkingen:

  1. Volledig mee eens, steeds meer producten "vernieuwen" ze met suiker. Nu hebben ze ook alle groenteburgers voorzien van een lading suiker. Voor mij een reden om ze niet meer te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. waarom wordt het consument zo moeilijk gemaakt.
    Een gezondkeurmerk voor een kinderkoekje met chocolade, er zit energie in. ......Tja dat zit in een hap suiker ook.
    Laten ze op al die producten zetten verrijkt met suikers niet geschikt voor diabetes.
    Waarom is er geen webwinkel met voedingsproducten voor diabetes.Er zijn er zoveel dat dat toch bussines moet zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie blog. Ik zit hier te schudden van de lach hoewel de onderwerpen bloedserieus zijn. Ik vond deze site tijdens mijn speurtocht naar een telefoonnummer voor de klantenservice van AH. Fijn dat ze zoveel biologische producten hebben, maar ik begin onraad te ruiken omdat er glucosesiroop in sommige van hun 'natuur'producten zit. Dit spul, oftewel High Fructose Glucose Syrup, HFGS, is de oorzaak van de toenemende zwaarlijvigheid en een breed scala aan ziektes die we elk jaar zien toenemen. HFGS is vooral gemaakt uit genetisch gemanipuleerde mais. Lekker biologisch dus, maar iemand van AH te spreken krijgen? Ho maar. Zo. Ik ga verder met mijn speurtocht, net zolang tot ik iemand te spreken krijg. Succes met deze blog! (Ik voeg hem effe toe aan mijn favorieten) Groetjes van Boze Betty uit Groningen

    BeantwoordenVerwijderen