vrijdag 30 januari 2009

Slagroomijs -- why ?

Ik zie Quasimodo nog van die toren af donderen - en dan heb ik het over de grotemensenfilm, niet over de tekenfilm. "Why?" kreunde hij, de arme bochelaar. Waarschijnlijk dacht hij net als ik: waar is het ambachtelijke vanilleijs gebleven? Het spijt me, maar AH krijgt er weer van langs. Ik moet er maar eens over ophouden, maar het is nu eenmaal de dichtstbijzijnde super en je moet toch wat als consument. Laatst, het is immers winter, wilde ik weer eens vanilleijs kopen, met natuurlijke vanillesmaak, maar wat schetst mijn verbazing: er was alleen slagroomijs. Hertog of AH Huismerk, daar wil ik vanaf wezen. Maar als ik slagroom wil, koop ik wel slagroom. Even hoopte ik nog dat "slagroomijs" een nieuwe naam voor vanilleijs zou zijn, maar toen ik de achterkant van het pak las, stond daar: "de smaak is afgemaakt met een vleugje vanille - niet om er een vanillesmaak aan te geven, maar om de romige smaak van slagroom net iets afgeronder te maken." Ik zweer: alsof het een schande is, om naar vanille te smaken, anno 2009!
En inderdaad, het smaakte niet naar vanille, alleen naar botervet.
Een paar dagen later, toen ik de slagroom tegen heug en meug had opgelepeld, probeerde ik het nog eens: en nu lag er warempel vanilleijs bij AH, biologisch zelfs. Daar ben ik helemaal voor. Ik kocht het. Volgens de verpakking zat er natuurlijke vanille in. Maar toen ik het pak opende, zag ik geen zwarte puntjes. Terwijl natuurlijke vanille toch zwarte puntjes betekent, leerde ik van mijn moeder. Goed, dat kan misschien aan de extractie, destillatie of expurgatie liggen. Maar toen ik proefde - nee! Exact datzelfde aroma van slecht schoongemaakte machines in Krakow, dat ik eerder al in het AH bio sinaasappelsap aantrof! NIET FRIS. Iets van licht gefermenteerde melk, of iets kazigs, ik weet niet hoe ik het moet noemen. Het lijkt alsof AH een geheim ingredient heeft, zoiets als aangekoekte vergeelde randjes in poedervorm, dat ze in al haar AH bio producten stopt. Nou ja, nu overdrijf ik. De koffie, het brood, de uien, dat is allemaal prima.
Weet iemand nog echt lekker vanilleijs in een supermarkt, liefst zonder al teveel kunststof erin?

4 opmerkingen:

  1. Iets kopkazigs? Of gewoon kazigs?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Word je soms betaald door Unilever dat je juist de biologische producten die door de bank genomen (moet je natuurlijk wel bij natuurvoedingssupers kopen) door de mangel haalt of is je smaak soms gedegeneerd? Al is het vanilleroomijs van AH de afgelopen jaren afgenomen in kwaliteit. Had het eerst een zalige smaak, proef je nu eh..niets meer dan iets kouds. Tja, zelf ijs maken? Niet zo moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. toegevoegd: die door de bank genomen beter zijn dan de bioindustrieel geproduceerde

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Word je soms betaald door Unilever dat je juist de biologische producten die door de bank genomen (moet je natuurlijk wel bij natuurvoedingssupers kopen) door de mangel haalt of is je smaak soms gedegeneerd? Al is het vanilleroomijs van AH de afgelopen jaren afgenomen in kwaliteit. Had het eerst een zalige smaak, proef je nu eh..niets meer dan iets kouds. Tja, zelf ijs maken? Niet zo moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen