maandag 26 januari 2009

De ideale summer drink voor in de winter

Deze keer een stukje van de tevreden consument. Want eigenlijk hebben we het zo goed. Een recept voor de ideale summer drink voor in de winter: half karnemelk, half Jacobi Bio Orangensaft. Daarbij wou ik wel graag aantekenen dat "biologisch" geen garantie voor smaak is. Vooral AH maakt er een potje van. Wil je sinaasappelsap bij AH halen, dan kun je beter gewone appelsientje kopen. Mijdt het Albert Heijn bio huismerk sinaasappelsap als de pest, want dat smaakt, vooral in de afdronk, alsof de machines niet helemaal goed worden schoongemaakt wanneer de persfabriek in Krnov op zondag wordt stilgelegd. Het is NIET FRIS. Inmiddels heb ik vernomen dat dit waarschijnlijk komt, omdat er een chemische persing wordt toegepast, waarbij ook de schil wordt meegeperst. Dit schijnt niet het geval te zijn bij Jacobi Bio Orangensaft (nergens verkrijgbaar, dat scheelt!). Die sinaasappels worden eerst geschild door honderden Chinese kindertjes. Het sap heeft daardoor een een frisse zomerse smaak die doet denken aan jonge konijntjes met madeliefjeskransen om de oren. Daar staat tegenover dat het pak van Jacoby er onnoemelijk veel muffer uitziet dan het pak van Albert Heijn. Vooral de sinaasappel die erop staat afgebeeld, lijkt treffend op de gedroogde sinaasappelschijfjes die je veel in kerstkransen en wc-kruiden aantreft. Gelukkig smaakt het sap niet droog, het smaakt wel degelijk nat, veel natter dan dat sap van AH. Het is een kwestie van kiezen: wil ik iets moois, of wil ik iets lekkers. Net als in de liefde. Het Jacobi sap mengt goed met diverse soorten karnemelk.

Op het pak ziet het logo er overigens minder fris uit dan op onderstaande digitale weergave. Waarschijnlijk heeft Herr Emil Jacoby het zelf geaquareld op een regenachtige zondagmiddag. "Dass ist schoen, wass?" "Jawohl, Herr Jacoby!" "Man kan genau sehen, dass es eine Orange ist, nicht war?" "Sicher, Herr Jacoby!" "Gut, dann brauchen wir auch kein Geld zu spendieren fur diesen Marketingquatsch!"

PS: ik twijfel nog of ik een disclaimer of een proclaimer op deze site zal zetten. Een proclaimer is ook zoiets hips. Dat schijnt veel consumentvriendelijker te zijn dan een disclaimer. Wellicht kom ik daar nog eens op terug.

(Met dank aan Oxysept voor het Engelse woord "drink")

5 opmerkingen:

  1. Een vers getapt Brand-biertje op het terras van cafe De Stad, dat is voor mij de ideale summer drink!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het pak van Jacoby werkelijk schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Over welke AH bio sinaasappelsap gaat het?
    Ze hebben 2 soorten. Een uit concentraat en 1 uit puur sap. Ze zitten beide in bijna hetzelfde pak. Alleen de prijs verschilt heel erg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen