zondag 22 februari 2009

Het hagelt, het hagelt

Het gezegde "alle zegen komt van boven" was voor mij vroeger identiek aan "het hagelt, het hagelt, grote korrels Venz". Als kind heb ik ooit mijn ouders op leven en dood bevochten, omdat ze weigerden de nieuwe hagelslag in twee kleuren te kopen bij een bezoek aan de supermarkt. De uitvinding van hagelslag in twee kleuren stond in mijn beleving gelijk aan de uitvinding van het vuur of het wiel, en dat mijn ouders te lamlendig waren om in deze vernieuwing mee te gaan, vervulde met zo'n woede dat ze mij tenslotte maar achterlieten op de parkeerplaats van het winkelcentrum. Ik was 5 of 6 jaar oud en heb twee kilometer naar huis gelopen. Alles voor hagelslag.
Maar de laatste tijd is de hagelslag niet meer wat het geweest is. Ik kan de vroegere bevrediging in hagelslag niet meer vinden. Ben ik te oud voor hagelslag, of is de hagelslag achteruit gegaan?
De Venz hagelslag heeft zijn "grote korrels" slogan van destijds te serieus genomen en mijn moeder is er deze keer wel in meegegaan. Ze heeft nu steevast XXL hagelslag in huis, in de witte variant, gruwelijk. Alsof je gesuikerde maden op je boterham schudt. Bij mijn lokale AH ligt de Venz - geloof ik - niet meer in de schappen. Of die was ook al tegengevallen. In elk geval kocht ik een tijdje geleden AH Huismerk Puur Hagelslag. De verpakking toont een hond die wordt gevoerd met boterhammen met hagelslag, en het versje "Toen onze mop een mopje was, was hij aardig om te zien. Nu bromt hij alle dagen, en bijt nog bovendien." Wat wil AH hiermee communiceren? Als je je hond boterhammen met hagelslag geeft, wordt hij vals? Je kinderen dus ook? (in mijn geval klopte dat). Of als ze vals zijn, geef ze dan hagelslag? (had in mijn geval geholpen).
Eigenlijk verrassend accuraat, die reclame. Maar de hagel valt me tegen, hij smaakt te suikerig, ook al bevat hij niet meer suiker dan andere hagelslag. Te weinig chocola.
Ik probeerde ook biologische hagelslag, "Dark Chocoreale". Die is twee of drie keer zo duur, maar hij maakt het niet waar. Het grootste bezwaar is dat hij er in werkelijkheid totaal anders uitziet dan op het pak. Op de verpakking ogen de korrels donker en glanzend. Maar schudt je ze uit het pak, dan hebben ze een melkchocoladekleur en een dof huidje. Boerenbedrog. De smaak is net zo mierzoet als de AH-huismerk variant. Wel iets chocolade-achtiger.
En dan de Fair Trade van Max Havelaar, wat moet je daarmee ... als je geluk hebt, komt hij donker en glanzend uit het pak, en smaakt dan behoorlijk goed. Maar hij is zo onbetrouwbaar als - als een hond die hagelslag krijgt. Want bij een volgende pak komen de hageltjes er evengoed groezelig, dof lichtbruin uit, alsof er een laagje schimmel op zit. Het zal wel onschadelijk zijn, maar het ziet er smerig uit. En er valt geen pijl op te trekken.
Zo-even zag ik tot mijn verbazing op de website van Kassa dat AH Huismerk Puur in een test tot de beste pure hagelslag was gekozen uit 10 supermarktmerken. Fair Trade stond op de 3e plaats. De Chocoreale op de 8e plaats. Damn ... iemand hagelslagadvies? Of gewoon maar repen pure chocola op het brood doen, zoals tijdens vakanties in Frankrijk?

5 opmerkingen:

  1. De Ruiter Special, extra puur, dat is voorlopig de favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Venz had het toen goed voor elkaar: "het hagelt, het hagelt, grote korrels Venz" was ook de enige hagelslag die ik wilde. Als tiener heb ik nog meegemaakt dat mijn vader een ander merk kocht: 'omdat deze goedkoper was'. Oei oei oei, meer zal ik er niet over zeggen. De volgende dag stond er gelukkig weer Venz op tafel!

    Op een of ander moment ben ik wel overgestapt op de pure hagelslag. De melk variant vond ik te zoet. Al een tijdje merkte ik dat de puur variant ook te zoet is!
    Tsja, dat krijg je er van als je probeert gezond te eten en producten met suiker vermijd. Waar dan wel te veel suiker in zit is niet meer lekker. Na 40 jaar 'Venzen' (echt) heb ik toen ook 'De Ruiter Special, extra puur' ontdekt. Goed spul !!!
    Het is nu - inderdaad voorlopig -ook mijn favoriet. Totdat die ook niet meet te pruimen is?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tot dusver vind ik De Ruiter Puur de lekkerste hagelslag, maar die extra puur moet ik ook maar eens proberen begrijp ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er wordt, in het artikel van Anna de smet, gesproken van je hond een boterham met hagelslag geven, ......wel chocolade is vergif voor een hond, hoe bitterder des te gevaarlijker.
    Het is zeer gevaarlijk, alle chocolade uit de buurt van de hond houden. Heeft hij toch chocolade gegeten, direct een dierenarts raadplegen, niet zelf gaan rommelen.
    Geen zout geven om te laten braken,
    Ook dat is zeer gevaarlijk voor de hond, kan nog gevaarlijker zijn dan de chocolade! Dus of het nu dag of nacht is, direct naar de dierenarts. Chocolade kan ernstige schade aan de gezondheid van de hond toebrengen, tot zelfs de dood aan toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je moet niet zo zeuren, jou oog bepaald je smaak....je weet.toch wat ze. zeggen over reclames??.....grow up,ontwikkel je eigen smaak en laat je niet manipuleren door reclame en kies gewoon een ander merk....A-merken zijn zeker niet zaligmakend

    BeantwoordenVerwijderen