vrijdag 13 februari 2009

"Lekker vlees uit je eigen biotoop"

Woensdagavond heb ik in Amsterdam van de Amerikaanse voedseljournalist Michael Pollan gehoord dat het woord consument een belediging is. Ik ben geen consument, ik ben een co-producent en ik kan stemmen met mijn vork. Koopkracht is macht.
Eergisteren stemde ik met mijn vork (een stemvork dus, woeha) op een biologische rookworst in een natuurvoedingswinkel, van het merk "Proef". Geloof ik. Je moet er even naar zoeken op het etiket. De merknaam blijft wat onduidelijk, maar wel staat er een duidelijke slogan op: "Lekker vlees uit je eigen biotoop". Lekker vlees uit je eigen biotoop ... De kinderen zullen juichen!
Oef. De biologische marketing heeft nog een lange weg te gaan. Of misschien kunnen ze in die sector geen marketeers betalen, en doen ze liever alles zelf. "Koop vlees van slager Henk, want vlees van Henk is beter dan je denk!" Zo, alweer een campagne uitgespaard.
Maar ik moest deze rookworst wel kopen: want ik had gelezen dat alle andere rookworsten, behalve die van HEMA en AH, tegenwoordig een kunstmatige rooksmaak hebben. UNOX rookworst heeft dus ook een kunstmatige rooksmaak! Een biologische worst word nog echt gerookt, leek mij, want daar mogen ze geen kunstmatige aromas in stoppen. En dat klopte, er zat geen rookpoeder of gemalen houtskool in die worst. Toch deugde die worst niet. Het vel was te dik, de worst was te stevig en droog, en vooral was de worst veel te heet en scherp. De smaak moet van de rook komen, niet van de mosterd, dames en heren van Proef. Die mosterd doe je er zelf na bereiding op, als je van mosterd houdt!
Zojuist heb ik ook nog even de website www.proef.nu bezocht, die op de worst staat vermeld. Ik durfde het bijna niet aan. Maar het was toch nog pijnlijker dan ik dacht: want er staat een appel op die website afgebeeld, met de tekst: "Hier openen wij binnenkort onze website."
En de tekst "Neem contact met ons op". Maar wie "ons" zijn, staat nergens vermeld, afgezien van de summier vermelding "Doornhoek 4040 Veghel".
Zucht. Ik stemde met mijn vork. Weer een zwevende kiezer erbij. Eet meer biotoop!

Update 7 september 2010
Inmiddels werkt de website www.proef.nu goed. Wat je als consument met de website moet is niet zo duidelijk.

3 opmerkingen:

  1. doe lijk vroeger een varken van iegen kweek maar neen het stinkt je vraag naar alle onnatuurlijke producten bij de boer kopen en je weet wat je eet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. NASCHRIFT 23/10/09: inmiddels ziet www.proef.nu er al een heel stuk beter uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ons is Udea, een belangrijke distribiteur in Nederland. Maar het blijft private label op deze manier, en dat is het probleem vaak, Udea is namelijk geen "rookworstmaker" maar een "labelmaker" koop je huismerk of Bio-plus of proef of 1 van al die let's join the bandwagon merken en dan koop je iemand die een handeltje ruikt. Neem Bio plus of Ekoland, die jongens maken niets! nou, behalve labels dan... koop een potje Jam / conituur / vruchtenspread of hoe het ook heet vandaag en koop een A merk, ook biologisch! kan je altijd contact opmemen met de producent. Fiordifrutta bijvoorbeeld, word gemaakt door Rigoni di Asiago in Italie, met schijnbaar Italiaans fruit. Blijkt dat deze jongens naast zelf produceren ook nog eens zelf aan landbouw doen. Kijk, dat bedoel ik nou.

    BeantwoordenVerwijderen