donderdag 5 februari 2009

Meer sap

Een kort bericht deze keer, alweer van de Tevreden Consument. Hedenavond kocht ik Tropicana Sanguinello, puur sap van Siciliaanse bloedsinaasappels. Eergisteren zag ik nog een film, Gomorra, over de Napolitaanse mafia. Die schijnt veel legaal te investeren in het buitenland. Bloedsinaasappels, hmmmm. Maar wat een uitstekend sapje! Niet uit geconcentreerd sinaasappelsap, maar gewoon in een keer geperst en ingepakt. Zonder toegevoegde vitamine C bevat het per glas meer dan 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Een smaakexplosie bovendien. Ik verwonder me erover dat je zoiets kan kopen voor minder dan 3 euro. Een hele liter sap van sinaasappels die ver hiervandaan komen. Een stuk of 10, 20. Die ergens in Sicilie zijn gegroeid op een dor stuk land. Vervolgens geoogst door een Italiaanse boer, geperst, in een pak gestopt. En dat kan je dan hier in de supermarkt kopen voor een paar euro.
Een jaar of zeven geleden was ik in Zuid-Amerika bij de Q'eros indianen, in het hooggebergte van Peru, op 5000 kilomter hoogte. Die aten alleen aardappels. We brachten sinaasappels mee. De kinderen vielen er als wolven op aan. Daarna was het weer een jaar aardappelen.

PS: Het enige wat niet klopt aan het sap, is dat het sap troebel is. Als ik zelf een sinaasappel pers, is het sap halfdoorschijnend. Dit sap ziet eruit alsof er melk of kalk is toegevoegd. Iemand die dit kan verklaren?

PPS: De Boze Consument heeft voor het eerst in haar bestaan een consumentenlijn gebeld. De juffrouw aan de andere kant werd denk ik ook voor het eerst gebeld, want ze was erg verrast door mijn vraag. Ze wist het niet. Op internet vond ik dit: voor de productie van 100% natuurlijke sappen is bij koninklijk besluit het volgende toegestaan: Het behandelen met pectolytische enzymen, proteolytische enzymen, amylolytische enzymen. Deze enzymen worden bij het persen toegevoegd om de celwanden op te lossen, zodat er meer sap vrijkomt. Ze zorgen er echter ook voor dat de pectine en natuurlijk zetmeel worden verwijderd die zorgen voor slecht filtratie en een "cloudy appearance". Kortom, het troebele aanzicht zou suggereren dat die enzymen juist niet gebruikt zijn. In natuurlijk sap zitten overigens ook enzymen. Die schijnen juist heel gezond te zijn. Het Tropicana sap wordt gepasteuriseerd, zodat de enzymen onwerkzaam worden. Het allerbeste sap blijft dus toch versgeperst sap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten